Nové autá to majú o niečo jednoduchšie

Nové autá to majú o niečo jednoduchšie

Ak ste si v nedávnej dobe kúpili napríklad nový Opel Mokka, určite viete, že prvú servisnú prehliadku máte zdarma.

Vaše nové auto vám navyše pravidelne ohlási, kedy potrebuje ísť do servisu na pravidelnú prehliadku alebo výmenu oleja.

Vozidlá so skorším dátumom výroby nemusia mať digitálny palubný počítač, ktorý by vás na návštevu servisu upozornil. Ak ste napríklad majiteľom staršieho Opel Astra, servisné prehliadky si budete musieť ustrážiť sami.

Prinášame vám preto jednoduchý manuál, v ktorom sa vyznajú aj majitelia áut, ktorí motorom vôbec nerozumejú.

Pravidelná výmena oleja ako základ

Výmena motorového oleja je úplny základ v starostlivosti o vaše auto. Výmenu sa neodporúča zanedbať, olej v motore je totiž multifunkčná tekutina. Premazáva, chladí aj čistí hlavné súčasti motora. Jeho nízka hladina je pre auto veľké riziko.

Kým novšie modely vás na zníženú hladinu oleja v motore dokážu upozorniť, pri tých starších je dobré spraviť pravidelnú domácu kontrolu.

Domáca kontrola oleja v motore je veľmi jednoduchá a zvládnu ju naozaj všetci. Vypnite motor a počkajte aspoň 10 minút. Hladinu oleja je najlepšie kontrolovať ešte kým je motor teplý, ale nie horúci. To by mohlo byť aj značne nebezpečné.

Nájdite mierku oleja – väčšinou ju spoznáte podľa žltej rukoväte. Ak si nie ste istý, pozrite do manuálu vozidla.

Vytiahnite mierku a utrite ju do handry alebo vreckovky. Čistú mierku zasuňte naspäť do motora. Mierku ešte raz vytiahnite a skontrolujte dva pásy, ktoré symbolizujú maximálnu a minimálnu mieru oleja. Ak je stopa od oleja medzi nimi, je všetko v poriadku. Oleja by totiž nemalo byť málo, ale ani príliš veľa.

Keďže motorový olej používaním prirodzene degraduje a usadzujú sa v ňom nečistoty z motora, je nutné ho každých 15 – 30 000 km vymeniť. Výmenný interval záleží od typu motora.

Nielen používaním ale aj časom olej degraduje. Ak teda za rok nestihnete najazdiť výrobcom stanovené kilometre pre výmenu oleja, olej meňte raz za rok.

V rámci výmeny oleja vám v špecializovanom servise vymenia aj olejový, palivový, peľový a prachový filter.

Výmena rozvodov

Výmena rozvodov je hneď po oleji jeden z najčastejších servisných úkonov, najmä čo sa týka ojazdených vozidiel z druhej ruky, u ktorých nie je istota, koľko kilometrov majú v skutočnosti najazdených.

Servisný interval na výmenu rozvodov je od 60 000 – 250 000 km v závislosti od typu motora. Váš Opel Crossland má odlišný interval na výmenu rozvodov ako malá Corsa.

Výmenu rozvodov v každom prípade zverte do rúk skúseného mechanika v autorizovanom servise. Jedná sa o totiž o citlivú časť motora.

Výmena bŕzd

Na výmenu bŕzd neexistuje presný servisný interval, keďže ich opotrebovanie je veľmi individuálne. Ak niekto jazdí často, zrejme bude výmenu bŕzd potrebovať skôr ako víkendový vodič.

Najčastejšie sa ozvú opotrebované brzdové platničky. Auto môže pri brzdení vydávať rôzne pazvuky. Opotrebované brzdy spoznáte aj podľa vibrácií počas brzdenia, hlavne vo vyšších rýchlostiach a trhaním brzdového pedálu.

S výmenou brzdových platničiek sa nevyplatí čakať ani pár dní. Môžu poškodiť aj brzdový kotúč a tak si nechtiac zarobíte na oveľa drahšiu opravu, aká by bola na začiatku. O nebezpečenstve zníženej účinnosti bŕzd ani nehovoríme.

Údržba batérie v motore

Autobatérie v súčasných autách už nepotrebujú ani tak údržbu, ako pravidelnú kontrolu. Moderné autobatérie sa dobíjajú počas jazdy a naakumulovaná energia sa používa na udržanie správneho napätia v baterii.

Menšie problémy ešte stále môžu mať dieselové autá počas zimy. Batériu je vhodné si dať na jeseň skontrolovať v autorizovanom servise a v prípade zisteného nedostatku postupovať podľa odporúčaní servisu.

Viac starostí budú mať s autobatériou majitelia áut, ktorí jazdia veľmi málo. Ani moderné batérie nedokážu udržať energiu a vitalitu batérie počas niekoľkých týždňov či mesiacov bez naštartovania.

V takýchto prípadoch je vhodné mať doma pre každý prípad nabíjačku autobatérie a občas jej doplniť energiu.

Ak auto používate len veľmi sporadicky, môžete nechať batériu na nabíjačke po celý čas, ktorý auto nepoužívate. Moderné inteligentné nabíjačky dokážu dlhodobo udržiavať kapacitu batérie bez toho, aby jej škodili.