Zdravá strava

Zdravá strava

Zdravá strava je fenoménom tohto storočia. Každý chce jesť zdravo, veľa sa hýbať, mať skvelú postavu a podávať neuveriteľné výkony vo fitku. Často sa však stáva, že sa nám nedarí pri zdravej strave naozaj zotrvať a často musíme začínať odznova alebo ju nedodržujeme na 100%. Správne nastavenie stravy nie je ani tak o chudnutí, ako o tom, že vaše telo má všetky potrebné živiny a preto sa cítite výborne. Ste plní energie, elánu a keďže nejete žiadne hlúposti, odráža sa to aj na vašej postave. Ako začať a vydržať pri zdravom stravovaní?

Motivácia

Pokiaľ chcete začať jesť zdravo, musí vás k tomu niečo motivovať. Niekto chce byť naozaj zdravý, iný chce schudnúť a tretí ma zdravotné problémy. Nech je už vaša motivácia akákoľvek, musí to byť niečo na čom vám naozaj záleží. Motivácia je pri stravovaní a cvičení nesmierne dôležitá, pretože pokušenie na vás číha z každej strany. Prvé dni budete síce plní energie a nabudení, no postupom času vás tento elán môže prejsť a budete mať problém udržiavať svoj jedálniček čistý.

Zdravá strava

Základom vášho stravovania by mali byť surové potraviny, ovocie, zelenina, potraviny bohaté na proteíny, ryby a tiež veľa produktov rastlinného pôvodu. Veľmi zlou mienkou je, že pri zdravej strave musíte neustále konzumovať mäso. Práve naopak, veľmi dobré je keď striedate rôzne alternatívy od rýb, cez tofu a iné náhrady mäsa až po striedmejšiu konzumáciu kuracieho, bravčového, či hovädzieho mäsa. Všetko by ste mali jesť s mierou a najmä by ste mali eliminovať nezdravé cukry vo všetkých podobách. Cukor je ideálne čerpať z ovocia, vo veľkom množstve, pričom si doplníte aj hladinu vitamínov.

ovocie

Cvičenie

Od zdravej stravy je to už len na skok ku cvičeniu. Väčšinou idú tieto dve veci spolu ruka v ruke. Aj tu sú však zaužívané určité nezmyselné “dogmy”. Nemusíte cvičiť vo fitku, kľudne si môžete zacvičiť doma v obývačke pred telkou, ak sa teda nechystáte na majstrovstvá sveta. Nemusíte dokonca cvičiť s činkami, či vlastnou váhou. Ak vám vyhovuje jóga- venujte sa jej, ak hráte futbal- venujte sa tomuto koníčku. Nič nemusí byť silené, dokonca aj obyčajné prechádzky so psom môžu byť súčasťou pohybovej aktivity. Snažte sa však počas dňa docieliť aspoň nejaký zdravý pohyb, najmä pokiaľ máte sedavú prácu.

Zmeňte návyky

Asi najťažšou časťou celého stravovania je zmena návykov. Často sa totiž počas dňa odmeňujeme sladkým, doprajeme si dupľu, či si rýchlo skočíme na nejakú dobrotu do rýchleho občerstvenia alebo supermarketu. Snažte sa tieto zvyky úplne eliminovať a vytvorte si nové. Pripravujte si do práce pravidelne jedlo, ochutnávajte nové zdravé druhy ovocia, snažte sa spoznávať reálne chute nápojov a jedál bez presolenia, či presladenia. Je dôležité mať aj nejakú dobrotku, ktorú si občas doprajete, ale snažte sa aby bola zdravá a tak nenarušila váš čistý a harmonicky dodržiavaný jedálniček.

cvičenie

Nie je hanba požiadať o pomoc

Verte mi, že zmena stravy nie je vôbec jednoduchá, práve naopak, ide o celú vedu. Správne nastavenie stravy je pre zdravie organizmu kľúčové. Ak si neviete dať rady s jedálničkom, pokojne sa obráťte na výživového poradcu, ktorý vám bez problémov vytvorí jedálniček na mieru. Takýto jedálniček vám položí skvelý základ vašej zdravej stravy, naučí vás aké potraviny môžete konzumovať a ako ich pripravovať. Môže to byť odrazový mostík pre váš zdravý životný štýl na celý život. Tak sa nehanbite poprosiť o pomoc a odštartujte svoje nové zdravé Ja!